Umemeå tar ledartröjan i varumärkestänket

Som ett led i den gränsöverskridande meme-huvudstadssatsningen, en excess av samverkan mellan det offentliga och privata, lanseras nu digitaliseringsprojektet Floskla.nu

Projektet är mångbottnat men framför allt sprunget ur den västerbottniska DIY-kulturen och effektiviseringslustan. Här i Europas sista vildmark har människor i århundraden gjort sitt yttersta för att effektivisera, rationalisera och jobba agilt kring såväl ekonomi som språkbruk.

Nu 2016, mitt under digitaliseringens flämtande födelse ser vi hur kommun, landstinge och dess kringliggare på ett stockholmskt vis satsar mer resurser på att kommunicera nedläggningar av byaskolor och parkomvandlingar, än vad det kostar att upprätthålla byaskolor och utföra parkomvandlingar.

- Så kan vi västerbottningar såklart inte ha det, menar Krister Lindberg, kommunikatör hos Meme-gruppen.

Därför har hjärnglöden bakom meme-huvudstadsprojektet anlitat fyra av frimurarordens dresserade chimpanser att plocka ord ur en databas bestående av alla de senaste 10 årens citat, bloggtexter och pressmeddelanden från Umeå Kommun, Visit Umeå och Region Västerbotten. Orden bildar starka budskap kring allt som ligger oss umebor varmt om hjärtat, såsom olika huvudstadsansökningar, Almedalen och Björklöven.

Totalt sett kan 26 miljoner kombinationer bildas, varpå Meme-gruppen känner sig säker på att ha täckt allt framtida behov av floskler, seminarietitlar och allmänt ljug.

- Äntligen kan alla dessa kommunikatörer, projektledare och effekthemtagare fokusera på nyttigare saker än att floskla, säger Staffan Ågren som är projektledare i Meme-gruppen.

Enligt uträkningar utförda av meme-gruppen kommer kommun och landstinge nu kunna spara upp emot 40 000 miljarder. Vilket händelsevis råkar vara nästan exakt så mycket som Almedalen och Grand Hôtel-dagarna kostar regionen varje år bara i resor, vin och logi. Meme-gruppen, som ser sig som en progressiv kraft, ser dock bara möjligheter.

- Vi skiter i Almedalen, Grand Hôtel och alla andra trippar. Från och med meme-huvudstadsåret 2018 så bjuder vi istället in alla Västerbottningar till Holmön på en brakfest. Alkoholen står som vanligt skattebetalarna via Region Västerbotten för. Vi räknar med lika få synergieffekter som under Almedalen, men nu får ju alla chansen att bli skitfulla, avslutar Thomas Winroth, effekthemtagare i meme-gruppen.

För att visualisera de genererade flosklerna används fotografier från kända umebor, vilka alla har medgivit att de har en stor portion humor innanför västen. Hur stor? Det återstår att se, när vi alla närmar oss det så kallade supermeme-året 2017. Meme-gruppen råder alla att hålla i hatten.

Meme-gruppen, Umemeå och Umeå meme-huvudstad 2018 är registrerade varumärken och ägs av Ling AB. Meme-projektet har utretts av externa konsulter och förberetts under flera år, med lansering i april 2016. Syftet är att göra Umeå till meme-huvudstad 2018 och i längden att sätta på Umeå på kartan.

  Hemsida: www.floskla.nu
  Facebook: www.facebook.com/memehuvudstad
  Kontakt: info@floskla.nu

 Tillbaka!